Nyheter

Kø i døra på servicehuset

Servicehuset for gjestehavna ble åpnet i februar i år og vi er nå midt inne i vår første sommerdrift. Vi ser at tilbudet brukes av båtgjester som var vårt hovedformål, men i tillegg ser vi en omfattende bruk som er relatert til andre gjester. Her er alt fra bobilturister, campere, sykkelturister og det skal også være hotellgjester som har benyttet våre vaskemaskiner. Det er flott at det nye tilbudet i sentrum benyttes og vi må innrømme at den totale bruken nå i sommer har vært bedre enn forventet.

Siden 1. juni til 18. juli har vi hatt vel 120 kjøp av 24 timers tilgang til huset, så vet vi at tilgangen gis «pr fartøy» og dermed til alle personene ombord. Vi ser at våre tjenester i servicehuset benyttes hyppig, og i samme periode er det over 150 kjøp av vaskemaskiner/tørketromler, og hele 213 personen har benyttet dusj-tjenesten. Det er meget bra og viser at det er behov for disse tjenestene i Harstad

Så er det slik at vi i havna må vurdere hvordan tilbudet treffer markedet, og om det dekker vårt hovedformål. Vi bruker derfor denne sommeren for å innhente tilbakemeldinger og erfaringer. Statistikken viser stor variasjon i «kundegruppen» og vi får nå et godt grunnlag for å vurdere vår drift videre.

Både på servicehuset og på gjestebryggene benyttes det nå selvbetjeningsløsninger for betaling av avgifter og tjenester, og vi har allerede sett behov for å forbedre informasjonen til våre brukere slik at avgifter, oppkobling av strøm og andre tjenester kan brukes hele døgnet uten havnas innvirkning. Løsningen benyttes av besøkende fra mange nasjoner, og vi legger vekt på å gi informasjon på flere språk. Så langt har dette fungert godt.

Offentlige toaletter er også bygd som en egen del av servicebygget, og fra havnekontoret kan vi daglig se at det er mange brukere. Det er spesielt godt å se hvor mange barnehager og skoler som benytter Ottar Håløysplass, og vi antar at de offentlige toalettene øker attraktiviteten til å besøke den flotte lekeplassen i sentrum. Vi vet at det kan være utfordrende med alt som står «åpnet for alle» og derfor er det begrenset åpningstid på de offentlige toaletter – Dette for å begrense hærverk.

Så langt har vi unngått større ødeleggelser både på servicehuset og på de offentlige toaletter. Vi håper denne trenden fortsetter, og håper brukerne tar godt vare på tjenestene som nå er etablert.

Med ønske om en fortsatt god sommer fra alle i Harstad havn.

Harstad Havn KF – Thor Mathiassen, Leder drift og eiendom

 

Les flere artikler

Hopp rett ned til innholdet