Det har vært stor utvikling i Harstad Havn den siste tiden. Larsneset har fått seg et solid løft, og industriområdet på Rødskjær kommer stadig nærmere ferdigstillelse. Nå gjør de også en oppdatering av sitt visuelle uttrykk.
– Endelig kan vi avsløre noe vi har jobbet med i lang tid, sier Havnedirektør Anne Britt Bekken.
Hun snakker om den nye profilen til Harstad Havn som nå vaier i vinden på flaggene over havnebygget. Til nå har havna brukt kommunevåpenet som sin logo.
– Vi anser det som strategisk viktig å etablere en egen logo for å styrke Harstad Havns identitet, gjennom en egen, helhetlig profil. Dette gjelder spesielt overfor det kommersielle markedet, men også overfor andre interessegrupper som eier, befolkning og den offentlige forvaltning, utdyper Bekken. I vår strategi sier vi at vi skal være gjenkjennelig og standardisert i vår profil og kommunikasjon i de ulike kanaler og flater. Våre kunder skal vite hvem vi er og hvem som er avsender når de er i kontakt med oss. Det være seg på ei kai, i kontakt med våre ansatte, når vi formidler budskap på digitale flater eller presentasjoner. For at Harstad Havn skal være gjenkjennelig som en forretningsmessig aktør og ikke forveksles med vår eier Harstad kommunes tjenester og aktiviteter ser vi et behov for en visuell identitet som både skiller oss fra det kommunale, men som også belyser og befester vår posisjon som Nord-Norges maritime sentrum, sier Bekken.
Harstad Havn føyer seg med det inn i rekken av havner som har etablert nye visuelle identiteter de siste årene, herunder Narvik Havn og Bodø Havn. Den nye identiteten til Harstad Havn består blant annet av en helt ny logo, nye skrifttyper og helt nye farger. Både logoen og fargene som er brukt er ganske annerledes fra det man kanskje kunne forvente fra en maritim virksomhet.
– Vi er langt fra den første havna som gjør en slik endring. Vi har sett tilsvarende profilendringer i flere av havnene vi liker å sammenligne oss med de siste årene, sier Bekken. Det er nok et svar på det vi selv har identifisert knyttet til et større behov for å bygge en merkevare rundt havnene. Det som derimot skiller oss fra de andre er måten vi har løst det på. Vi ønsket å unngå de mest klassiske, maritime symbolene som et skipsratt eller et anker. Det synes vi at vi har lyktes veldig godt med, sier Bekken.
– Logoen vi har gått for er inspirert av gamle maritime signaler som tidligere ble brukt til å kommunisere mellom båter på havet. Flaggene man brukte kunne brukes som bokstaver, eller for å signalisere budskap om skipets funksjon eller beskaffenhet. Symbolet vi har latt oss inspirere av betyr «H», her forstått som Harstad Havn. Videre betyr signalet også «Los ombord», som passer godt til vår funksjon og våre tjenester. Fargepaletten vi har valgt gjenspeiler fargene i symbolet, og bidrar til at vi skiller oss godt ut i mengden av marineblå logoer i vår bransje, sier Bekken.
Det å utvikle en ny identitet er ikke gratis, men Bekken bedyrer at verdien overgår kostandene knyttet til prosessen med å endre identitet, og at de har tatt strategiske grep for å holde byttekostnadene lavest mulig.
– Prosessen med å utarbeide en helhetlig profil og kommunikasjon startet i 2022. Det ble lyst ut en konkurranse blant aktuelle tilbydere, der Anew Branding fra Harstad ble valgt. Sammen med Anew Branding har vi gjort en grundig prosess som har involvert alle ansatte i administrasjonen, samt Havnestyret.
Bekken vil også bemerke at dette ikke er kostnader som dekkes inn over kommunens budsjetter.
– Selv om vi er eid av kommunen, så har Harstad Havn en egen økonomi og dekker disse kostnadene over driftsbudsjett og ved å hente midler fra vårt driftsfond, avslutter Bekken.